یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟
سرخط خبرها

آزمایش رایگان اچ‌آی‌وی در ۲۳ مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود

  • کد خبر: ۱۹۹۹۹۴
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
آزمایش رایگان اچ‌آی‌وی در ۲۳ مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر در ۲۳ مرکز مشاوره زیر پوشش این دانشگاه، آزمایش اچ‌آی‌وی به صورت رایگان و با حفظ محرمانگی اطلاعات افراد انجام می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، زهرا نهبندانی با بیان اینکه سالانه ۵۰ تا ۶۰ مورد جدید ابتلا به ویروس اچ. آی. وی در جمعیت زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی شناسایی می‌شوند که بیشتر مبتلایان در رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند، افزود: به طور میانگین سالانه افزون بر ۱۰ نفر از مبتلایان به ایدز در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فوت می‌کنند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در نیمه ابتدای امسال ۳۱ مورد اچ. آی. وی مثبت جدید در جمعیت زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شدند که این رقم در مهرماه با رشد ۲۳ درصدی نسبت به ماه قبل به ۳۸ نفر رسید.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۵ به بعد میزان مبتلایان زن به بیماری اچ. آی. وی رو به افزایش است، گفت:، اما با این حال همچنان مردان بیشترین مبتلایان به این بیماری را تشکیل می‌دهند.

نهبندانی با بیان اینکه انتقال اچ. آی. وی از طریق اعتیاد تزریقی، رابطه جنسی، مادر به کودک و موارد ناشناخته صورت می‌گیرد، افزود: در گذشته آمار بیشتر موارد انتقال این ویروس از طریق اعتیاد تزریقی بود، اما اکنون انتقال ایدز بیشتر از طریق جنسی گزارش می‌شود که این موضوع یک هشدار و زنگ خطر به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: ۶ درصد مبتلایان به اچ. آی. وی جدید شناسایی شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سال جاری از طریق اعتیاد تزریقی، ۵۴ درصد از راه روابط جنسی و ۴۰ درصد از دیگر راه‌ها به این بیماری مبتلا شده‌اند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص راه انتقال اچ. آی. وی از طریق مادر به کودک با بیان اینکه آمار بسیار پایین و در حد صفر است، گفت: مراقبت و کنترل مادران باردار در حال انجام است و مادران مشکوک به اچ. آی. وی تحت درمان قرار می‌گیرند تا بیماری آنان کنترل شود و همچنین کودک آنان نیز پس از تولد زیر پوشش است.

وی با بیان اینکه «ارتقای خدمات تشخیصی اچ. آی. وی با مشارکت اجتماعی» شعار امسال روز جهانی اچ. آی. وی است، گفت: همزمان با پویش ملی سلامت غربالگری دیابت و فشار خون از ۲۰ آبان ماه پویش "اچ. آی. وی" نیز در خراسان رضوی آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

نهبندانی گفت: ابتلا به اچ. آی. وی و ایدز همانند سایر بیماری‌های عفونی دیگر یک بیماری است که نیازمند یک سری مراقبت و درمان است و با توجه به اینکه خطر سرایت بیماری از فرد به دیگران هم وجود دارد، افراد دارای رفتار‌های پرخطر برای آگاهی از وضعیت سلامت خود بایستی بدون ترس از انگ جامعه به مراکز مشاوره برای انجام تست مراجعه کنند.

وی افزود: شناسایی به موقع بیماران و درمان به هنگام از ورود بیماری به مرحله پیشرفته آن که ابتلا به ایدز است، جلوگیری می‌کند و میزان انتقال بیماری به دیگران را تا حد بسیاری کاهش می‌دهد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->